הללויה JVP

JVPהקול היהודי לשלום (Jewish Voice for Peace) הוא הקול היחיד כמעט שתומך בתנועה לחיי השחורים (The Movement For Black Lives) במאבקה למען זכויות השחורים בארה"ב. השבוע לפני 53 שנים נאם ד"ר מרטין לותר קינג בפני המוני משתתפי המצעד על וושינגטון, מול אנדרטת הזיכרון לאברהם לינקולן. I have a dream, אמר אז, לפני 53 שנים. אז, לפני 53 שנים צעדו פעילים מארגונים יהודים, מהליגה נגד השמצה, איפא"ק ואחרים, שלובי זרוע עם ד"ר קינג ופעילי זכויות האדם השחורים. אז, ב-7 במרס 1965, ב"יום ראשון המדמם" (Bloody Sunday), שלחה הליגה נגד השמצה מברק בהול לנשיא ג'ונסון ולתובע הכללי קצנבך בדרישה להציב כוחות פדרליים בסלמה כדי להגן על פעילי זכויות האדם המפגינים שם מפני הכח הברוטלי שהופעל נגדם על ידי המשטרה המקומית. אז, ב-21 במרס 1965, צעד אברהם יהושע השל עם ד"ר קינג על גשר אדמונד פטוס בסלמה, ולאחר מכן כתב "כשצעדנו בסלמה, רגלינו אמרו שירה וצעדינו נשאו תפילה".
heschek_king_selmaאברהם יהושע השל (שני מימין) עם ד"ר מרטין לותר קינג (רביעי מימין) על גשר אדמונד פטוס בסלמה

ג'נוסייד הוא המונח בו בחרה תנועת השחורים בארה"ב The Movement For Black Lives, שהיא ארגון גג המאגד כ-50 קבוצות וארגונים הנאבקים למען זכויות השחורים, להשתמש במצעה בפרק Invest-Divest, שם נאמר בין השאר: "ארה"ב מצדיקה ומקדמת את המלחמה בטרור הגלובלי באמצעות ברית עם ישראל ולכן היא שותפה לרצח העם (Genocide) שמתרחש נגד העם הפלסטיני. ארה"ב דורשת שישראל תרכוש נשק מתוצרתה בלפחות 75 אחוזים מכלל הסיוע הצבאי שהיא מקבלת. […] לא רק שמימון הדרוש כל כך לחינוך ולתוכניות חברתיות אחרות חסר, אלא שמדיניות זו הופכת את אזרחי ארה"ב לשותפים בפשעים שמבוצעים על ידי ממשלת ישראל. ישראל היא מדינת אפרטהייד עם למעלה מ-50 חוקי אפליה כנגד העם הפלסטיני. בתים וקרקעות פלסטינים נהרסים שגרתית כדי לפנות מקום להתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות. חיילים ישראלים עוצרים בקביעות פלסטינים ללא הליך שיפוטי הוגן.[…]". אפשר להתווכח אם פעולותיה של ישראל כלפי העם הפלסטיני ברצועת עזה והגדה המערבית הן ג'נוסייד, אבל קשה להתכחש לכך שלפחות שניים מתוך חמשת התנאים לקיומו של ג'נוסייד לפי הגדרת האו"ם אכן מתקיימים בשטחים הכבושים. אולי אף שלושה.

בניגוד לפירושו המילולי של המונח ג'נוסייד, רצח עם, כמות הנרצחים אינה שיקול בהגדרת ג'נוסייד, כפי שהחליט בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בשנת 2004, כשדחה את ערעורו של הגנרל הסרבי רדיסלב קרסטיק, שטען שהרג "רק" 7000 בני אדם. בעצם, לא חייבים להרוג בני אדם כלל וכלל. האו"ם מגדיר ג'נוסייד כ"פעולות שנעשות מתוך כוונה להרוס, באופן מלא או חלקי, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית". האמנה למניעת רצח עם של האו"ם משנת 1948 קובעת שג'נוסייד מתבצע אם אחת או יותר מהפעולות הבאות מבוצעות כלפי קבוצה כזאת: הרג של חברים בקבוצהגרימת נזק גופני או נפשי לחברים בקבוצהפגיעה מכוונת בתנאי המחיה של הקבוצה במטרה להביא להרס של הקבוצה או חלק ממנה; מניעת ילודה בתוך הקבוצה, וטרנספר של ילדי הקבוצה לידי קבוצה אחרת. האמנה קובעת שמספיק אם מתקיים תנאי אחד מתוך חמשת התנאים לעיל כדי שהפעולה תוגדר כג'נוסייד, ותהיה ברת עונשין. הטענה העיקרית של אלה החולקים על ההגדרה הזאת היא שהיא צרה ומגבילה מאד, ולכן מעט מאד מקרים של פשעים שאכן מבוצעים כיום נגד "קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית" עונים להגדרת המונח ג'נוסייד כפי  שנוסחה באמנת האו"ם.

כלום לא מבצעת ישראל  "הרג של חברים בקבוצה" כמו בהפצצות וההפגזות חסרות ההבחנה בעזה בקיץ 2014, בהן מצאו את מותם למעלה מ-2000 בני אדם, גברים, נשים וילדים. או בירי והרג חסר סיבה במחסומים? האין ישראל גורמת "נזק גופני או נפשי לחברים בקבוצה" באמצעות המצור הברוטלי שהיא מטילה על רצועת עזה, או בביקורים הליליים התכופים בבתי הפלסטינים בגדה המערבית, כדי לצלם את הילדים לאלבום של השב"כ, או כדי להחרים כספים ומוצרים בעלי ערך? האין ישראל פוגעת "פגיעה מכוונת בתנאי המחיה של הקבוצה במטרה להביא להרס של הקבוצה או חלק ממנה" כשהיא רודפת את הפלסטינים הרועים בדרום הר חברון ובבקעת הירדן במטרה לסלק אותם משם? האין ישראל מקדמת שתי מערכות חוקים נפרדות, אחת ליהודים מתנחלים ואחרת לנתינים פלסטינים בשטחים הכבושים? משהו לא טוב עובר על הארגונים היהודים בצפון אמריקה. האם הם באמת לא יודעים מה שקורה בין הים לירדן, שם בארץ הקודש? בוודאי שהם יודעים. לדעת זה החלק הקל. להגיד את זה בקול רם, זה כבר סיפור אחר. והארגון היחיד שאומר בקול רם את מה שכולם יודעים הוא ה-Jewish Voice for Peace. ולכן לא מפתיע שהוא גם תומך בגלוי ובקול רם בתנועת ה-The Movement For Black Lives, למרות שהשתמשה במונח ג'נוסייד במצעה.

ה-JVP צועד עם Black Lives Matter בדיוק כמו שפעם צעדו חברי הארגונים היהודים שכם אחד עם פעילי זכויות האדם השחורים. בדיוק כמו אברהם יהושע השל וד"ר מרטין לותר קינג. פעם רגליהם אמרו שירה וצעדיהם תפילה. פעם נשאו הארגונים היהודים בצפון אמריקה את דגל הזכויות האוניברסליות של האדם באשר הוא אדם. היום איפא"ק מזמין את הגזען טראמפ לנאום בפני הועידה השנתית שלו, והליגה נגד השמצה מגמגמת בנסיון להסביר שדונלד טראמפ ודיויד דיוק, האימפריאל וויזרד של ה-KKK זה לא אותו דבר.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה זכויות אדם, כיבוש, מקומות, פוליטיקה, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על הללויה JVP

  1. תודה, אבל לא הזכרת שאמנת הג'נוסייד דורשת כוונה להשמדת הקבוצה…

    אהבתי

    • Sherlock הגיב:

      לא מדוייק. האמנה משתמשת במילה Destroy. ולכן הדרישה לכוונה היא להרס הקבוצה ולא להשמדתה. אבל אתה בהחלט צודק, שהאמנה דורשת כוונה להרס הקבוצה.

      אהבתי

      • למעשה זה חלק מהוויכוח – האם כוונת האמנה היא להשמדה פיזית של הקבוצה או חלק משמעותי ממנה או שיכולים להיות גם סוגי הרס אחרים של הקבוצה. ככל הנראה הכוונה המקורית של מנסחי האמנה הייתה להשמדה פיזית (יש לזכור את הרקע הישיר של ניסוחה – מעשי הנאצים), שיכולה להיות מלווה גם בסעיפים האחרים שהזכרת. זה כמובן לא אומר שאי אפשר לפרש את ההגדרה באופן רחב יותר, כפי שאכן רבים עושים.

        אהבתי

        • Sherlock הגיב:

          סעיפי האמנה אינם תלויים אחד באחר. מנסחי האמנה השתמשו במילה any, ומכאן שגם אם הסעיף (או התנאי) הראשון שמדבר על הרג לא מתקיים, אם יתקיים תנאי אחר מן החמישה, גם אז יחשב הדבר לג'נוסייד. האם זו פרשנות מרחיבה? אני לא בטוח. אם מנסחי האמנה היו רוצים להתנות את הסעיפים בקיומו של הסעיף הראשון (הרג) הם היו עושים זאת.

          אהבתי

          • זה לא עניין של סעיפי המשנה שתלויים אחד בשני, זה עניין של האם מבחינת האמנה נדרשת כוונה להשמיד פיזית את הקבוצה או לא. אם ניתן להוכיח כוונה להשמיד את הקבוצה פיזית אז זה יהיה ג'נוסייד גם אם, נניח, הרוצחים לא הספיקו לעשות הרג מאסיבי. אם לא, אז זה לא יהיה ג'נוסייד גם אם הרבה נרצחו. הדיון הוא אם כן האם intent to destroy צריך להיות מובן פיזית או באופן רחב יותר כפי שהצעת. אני מסכים שזו פרשנות סבירה, רק מציין שיש ויכוח על זה בקרב חוקרי ג'נוסייד וכו', ושככל הנראה כוונת המנסחים של האמנה הייתה השמדה פיזית, בין השאר כי הם רצו להרחיק את עצמם מהאשמות של ג'נוסייד נגד אוכלוסיות ילידיות, שחורים וכו' (לכן, בין השאר, הם לא קיבלו את הרעיון של השמדת תרבות כפי שלמקין שטבע את המושג רצה, אם כי גם הוא ככל הנראה חשב במושגים של השמדה פיזית בראש ובראשונה).

            אהבתי

            • רק לשם המחשה:
              "As it became clearer that Yugoslav leader Slobodan Milosevic intended to drive Kosovars out of the territory, not destroying them physically, references to genocide declined." (William Schabas, Genocide in International Law, p. 500).

              אהבתי

              • Sherlock הגיב:

                מבחינת האמנה אני בהחלט רואה שתי אפשרויות, האחת כוונה לפגיעה פיזית והשניה כוונה לפגיעה נפשית (mental). נראה לי שהאמנה מייחסת לשניהם משקל זהה, גם אם "כוונת המשורר" המקורית, עקב הנסיבות, היתה לפגיעה פיזית.

                אהבתי

  2. ido2267 הגיב:

    שמע. הכול נכון אבל לקבל ביקורת מארה"ב אחרי מה שעשתה בעיראק לאחרונה? נו באמת.

    אהבתי

    • Sherlock הגיב:

      אין שום קשר בין מחט לשחת. אפילו אם זה חרוז. 🙂 קבוצת מיעוטים שסובלת מאפליה מתמשכת וקשה מוצאת מכנה משותף עם קבוצה דומה. ארגון זכויות אדם תומך בשתי הקבוצות האלה. זה הסיפור.

      אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.